söndag 27 december 2015

Jullovslunken


Jag såg verkligen fram emot att komma in
i det här moodet som jag är i
nu under julledigheten.

Att sitta här i min fåtölj bredvid brasan och läsa.


Att ta en lov till godisbordet med jämna mellanrum.
Och äta mer choklad än jag borde.

Men att faktiskt strunta i just vad jag borde eller inte.


Att vara vaken halva nätterna.
Att med ett glas bubbel i handen titta på romantiska komedier 
och lite vad som helst på tv tillsammans med H.
Jag som så sällan tittar på tv 
eller är vaken sent i vanliga fall.


Att inte göra i ordning håret.
Bara sätta upp det i en tofs.


Inte så noga veta vad det är för veckodag.


Bestämma sig för att ta sovmorgon,
och att faktiskt vara kapabel till att sova till sent.

(Det händer aldrig på helgerna. Vaknar alltid tidigt.
Hur mycket jag än skulle behöva sova ut.)


Ja, så har jag det nu,
och jag tror att det var precis just det jag behövde.


(Martina Haags bok, förresten:
Läs den!)

1 kommentar:

  1. Det låter hur härligt som helst....och ungefär som hos oss.....Så fint du har det!
    Fick den där boken i julklapp men har inte börjat på den än...eftersom jag har en annan som ska läsas ut först...
    Julefrid!/ Nettan

    SvaraRadera