fredag 17 juni 2016

Växthusmorgon



Den första semesterdagen.
Jag vaknar först av alla i huset
och går ut i mitt växthus.

Jag behöver ro nu.
Komma i kapp.
Vila.




De senaste veckorna har varit omvälvande.
Stora beslut har tagits.
Beslut av "våga och vinn-karaktär".

Det ena handlar om min tjänst.
Det andra om en stor affär.

Och trots att jag är en fegis,
så har jag efter mycket eftertanke
sagt ja till båda två.


Det är lite läskigt.
Men det känns bra.

(Det var ju det där med
att våga och vinna...)


Så nu på den första semesterdagen
vill jag bara ha lugn och ro.

Inga beslut som ska fattas.
Bara gå runt och ta in.
Binda upp några tomatplantor.
Inspektera Agaphantusens knoppar.
(Massor av blommor på gång - så kul!)



När det är mycket, som det varit den senaste tiden,
är min strategi att flytta fokus hela tiden.
Jag klarar inte av att överblicka
mer än det allra närmaste.

Det är en strategi som jag haft i många år nu.
Om jag bara tänker på en sak i taget,
så går det bättre.

Det funkar för mig.


Men nu är jag som sagt ledig.


Och jag ska landa.
Ta in.


Och ägna mycket av min tid åt
att lukta på en och annan blomma...

1 kommentar: