onsdag 29 juni 2016

Prag



Hej!

När jag fyllde 50 år i april
så fick jag av min mamma den bästa present man kan få -
nämligen en resa tillsammans med henne!


I måndags var det äntligen dags,
och resan gick till...

...Prag!


Vilken vacker stad det var!

Vi kom dit redan klockan 9 på morgonen,
lämnade väskorna på hotellet och tog sedan spårvagnen ner på stan.
Först blev det en fika -
chokladkaka och strudel!


Sedan gick vi.
Och gick och gick.
Och vart vi än gick så var det så fint!


Naturligtvis var vi tvungna
att titta på det astronomiska uret.


Varje heltimme slår uret
och fyra figurer börjar röra sig.
Uret är från 1400-talet och finns vid torget i Gamla stan.


På eftermiddagen hade vi en bokad sightseeingtur med buss.


Med guidning på svenska i hörlurarna
togs vi med på en tvåtimmarstur genom Prag.


Vi åkte över flera av broarna
och så vidare upp till Karlsborgen
där vi fick gå ut och se oss omkring i 40 minuter.


Härifrån har landet styrts ända sedan 800-talet
och än i dag sitter presidenten här.


Han vaktades noga...


Här inne fanns också en enorm katedral...


...som vi gick runt.


  Utsikten över staden var fantastisk!


Ja, det var den första dagen det!
Dagen därpå blev det två andra utflykter.


Men mer om det i morgon!

2 kommentarer:

  1. En resa tillsammans med mamma, så värdefullt! Ser gärna fler bilder eftersom jag funderar på att åka till Prag, har aldrig varit där.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Härligt att få göra en sådan resa mor och dotter.
    Vilken fin present! Jag åkte tåg till Prag och firade nyåret med en bästis -92 då det blev Tjeckien och Slovakien. Vi bodde inneboende några dagar via en lärarkollega till min kompis. En minnesvärd resa det med, även om det var kallt och vi drömde om våren och uteserveringar istället för varm choklad eller glödgat vin. Men kul var det och annorlunda nyårsfirande på bokad restaurang efter tips och sen ute på torget vid den kyrkan på din bild. Uret är som det på Domkyrkan i Lund där min kompis bodde då -92 och vår tågresa startade. Skulle gärna åka dit igen men inte på vintern :)
    Kram Annika

    SvaraRadera