torsdag 25 februari 2016

Årets första sådd


Nu har jag sått årets första fröer!
Det blev chili, kronärtskocka och klockranka,


Det känns härligt att vara i gång.
Visserligen är det bara februari än,
men jag tror jag har påverkats lite av 
att det har varit så soligt och fint den här veckan!


Det är i alla fall en liten början!

Jag skulle ha sått jätte-verbena också,
men fick inte tag i fröer.
Varför ska det alltid vara så svårt
att hitta fröer till jätte-verbena?

Jämfört med att köpa färdiga plantor
så blir det ju så väldigt mycket billigare att så själv.
Visserligen lite pyssel med att köldbehandla fröerna
för att få dem att gro,
men det är ju inte svårt - bara just lite pyssligt!


Min fina "zink-korg" är jättepraktisk
att ställa små frökrukor i.
Det gör liksom ingenting om man spiller lite.
Varken jord eller vatten.

Jag köpte den på Netto för ett par år sedan.
Netto brukar ha bra trädgårdsgrejer, tycker jag.
Har köpt krukor, såstickor, märkpinnar
och lite allt möjligt där!


Som sagt:
Det känns bra att vara i gång!

2 kommentarer:

  1. Bra gjort att du börjat så! Zinkkorgen är ju perfekt, ser ju lite trevligt ut. Jag använder gamla ugnsplåtar och det ser så tråkigt ut. Har köpt några fröpåsar och har nog förhoppningar om att så ganska snart.
    Ha en fin helg!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Så kul! Lycka till med sådderna. Snygg zinkkorg
    Kram Maria

    SvaraRadera