tisdag 25 augusti 2015

Pergola-rabatten




För ett år sedan gjorde vi om en rabatt.
Där fanns en spretig och förvuxen tuja, som vi gjorde oss av med.
I stället byggde H en pergola över rabatten.

Hit flyttade jag några tuvor japansk starr och en julros som jag hade
och sedan fyllde jag på med ulleternell, vita solhattar,
jättetåtel och kärleksörten Xenox.

Nu i augusti är den rabatten så fin!


Eftersom det till stor del är en höstrabatt
så satte jag lökar där också som blommade fint i våras.


Allt tog sig bra,
förutom en av Xenox-plantorna.


Huvudanledningen till att det blev en pergola
var att jag ville åt den fina höstfärgen på klättervildvinet.
Jag satte två plantor, och de lever och frodas
men har inte hunnit klättra så värst högt ännu.


Hoppas att de sätter fart nästa år
och når ända upp till pergolans tak!


(Katten Selma tyckte i alla fall att ställningen var bra.
Den funkar tydligen både att vässa klorna mot
och att klättra upp på för att sedan hoppa vidare upp på garagetaket.
Sedan är det bara att gå därifrån till altantaket
och ställa sig utanför J:s fönster och jama
om man vill bli insläppt nattetid.
Perfekt pergola! ;-)

2 kommentarer:

  1. Fin rabatt! Vilken tur att Selma inte kommer till ert fönster, men J kanske inte är så glad. Py Jamaz kommer upp på balkongen och hänger sig i dörren till vårt sovrum. Ibland somnar man om snabbt och ibland förblir man vaken i timmar. De är påhittiga de små liven.
    Ha det gott! Kram

    SvaraRadera
  2. Fina bilder och vilka höstfärger det kommer att bli i pergolan så småningom.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera