torsdag 23 juli 2015

I Paris


(Jag har blivit så lat när det gäller att släpa på min kamera!
All bilder är därför tagna med min iPhone.
Det får duga! :-)

Våningen vi bodde i
i Paris låg väldigt bra till.
Om man gick gatan rakt ner från den
så kom man till Seine och den här vyn över Eiffeltornet.


Killarna ville gärna åka upp i tornet,
men tyvärr så var det avstängt,
eftersom det var riggat med fyrverkerier inför nationaldagen!
Det var ju lite otur,
men å andra sidan så fick vi ju vara med om firandet
och se ett jättefyrverkeri på kvällen.


Paris för mig är annars att sitta på café och äta croissanter.
Vilket vi också gjorde, så klart! :-)


Och själv är jag ju te-drickare,
men sonen hävdade att det var den bästa kaffen
han druckit i hela sitt liv!


Att sitta så här på ett café och titta på folklivet -
det är så härligt, tycker jag!




Vi hade en tunnelbanestation alldeles bakom vårt hus,
och vi utnyttjade det sättet att ta oss fram flitigt.


Fantastiska väggmålningar i nedgången till Metron!


Vi tog en tur upp till Montmartre
för att visa barnen utsikten från Sacre Coeur.


Väldigt turistigt, så klart, men fint!


Annars tycker jag att det räcker med att flanera runt
och uppleva gatulivet när man är i Paris.


Känna dofterna. se människorna.


Stanna till och ta med sig en crepe i handen.



Lyssna på gatumusik, eller...


...se någon jonglera.


Det finns många saker på min lista över
saker jag vill göra och se i Paris
som inte blev av den här gången.

Men jag tänker att jag sparar det tills nästa gång.
Vi var ju så glada att få med oss alla våra killar på den här resan -
 men nästa gång får vi nog åka dit utan våra barn.

Femtonåringarna är ju liksom i den åldern
när de följer med lite motvilligt...


Helt klart finns det mycket atmosfär i denna stad
och mycket att se och göra.


För oss var det dock dags att åka vidare.
Vi hade en färjetid att passa i Danmark hem till Sverige,
och vi ville ha ett par nätter på oss
för att slippa åka för långt varje dag.

Så lämnade vi staden med de vackra dörrarna
och åkte hemåt via Belgien och Tyskland...

1 kommentar: