onsdag 3 juni 2015

Kan inte rensa bort...


I däckkorgarna har hostan och majbräken
kommit upp så fint efter vintern.
De har stått kvar här på samma plats sen förra året.
Inte blivit täckta ens.
Gillar sånt!

I odlingslådorna i bakgrunden
fyller jag på lite efter hand med sånt
som jag har förodlat i växthuset.
Mest sommarblommor
som jag kan plocka buketter av i sommar.

I lådorna har det också kommit upp mycket som 
frösått sig på egen hand sedan i fjol,
och jag har så svårt för att vara sträng då...
Alla ringblommor som kommer upp här och där -
nog måste de väl få finnas,
även om det blir lite huller om buller...?
Jo, jag låter dem vara där de kommer upp!

Jag har svårt för att vara sträng
när det gäller växter.

Alldeles intill mitt stora fina miscanthus-gräs
har en stjärnflocka bestämt sig för att leva.
Och leva ska den få göra -
men kanske inte just där,
så den flyttade jag till en kruka.


Och när jag hittade en fin liten ormbunke i häcken -
ja, då var jag tvungen att sätta den också i en kruka.
Jag är lite blödig så där.
Klart att de ska få leva! :-)


Har ni också svårt att rensa bort växter 
som kommer på fel plats?
Eller är det bara jag...

4 kommentarer:

  1. Jag har jättesvårt att rensa bort växter som hamnat "fel". Har dock lovat mig själv att bli bättre på det. Just för att jag vill ha ordning och reda i rabatterna, och så vill jag ha plats för de växter jag gillar mest, börjar få ont om plats.
    Fin din hosta är.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Jag har också svårt att rensa bort, men just min favorit stjärnflockan delar med sig lite väl frimodigt så jag måste bli bättre på att göra mig av med såna. :)

    SvaraRadera
  3. Både och, skulle jag säga. Stjärnflocka har jag inte haft så länge, fick två rosa plantor av min dotter förra sommaren. Och jag märker ju att de gärna breder ut sig....men de är ju så söta. Så nu har jag köpt mig några till, och planterat uppe på landet i Hälsingland. I en stor rabatt, där de kan få rumstera som de vill. Kram

    SvaraRadera
  4. Jag har svårt att rensa bort...trivs dom så trivs dom är mitt motto!
    Ha en härlig helg!
    Varm kram,
    Titti

    SvaraRadera