måndag 24 november 2014

Julmarknad i strålande sol


Årets andra Julmarknad
besöktes i går i strålande sol.


Den här gången var det vår egen by-julmarknad
som alltid hålls här helgen före första advent.


Jag tror det var första gången på flera veckor
som solen äntligen visade sig!


Marknaden hålls vid en gammal festplats.
Och det var faktiskt jag och H som tillsammans med våra grannar
drog igång julmarknaden här för några år sedan.


Oj, vad vi jobbade
med att återställa stugan invändigt den hösten.
Jag tror stället hade hyrts ut till en motorcykelklubb
som inrett stugan i färgerna svart, rött och lila.
Och så - mitt på golvet - en kaklad bardisk i dessa färger.
Ja, det låter ju helt surrealistiskt,
men det är faktiskt sant!

Vi målade det furu-gula taket och bröstpanelen vita,
balkarna i taket blev ljusgrå och H och min pappa
satte upp en vit, gammaldags tapet.
Det blev jättefint!


Det finns fortfarande kvar att göra här inne.
Glasverandan behöver målas
och väntar liksom köket på nytt golv.
Men någonstans tog orken slut.
Och kanske framför allt tiden.
Vi har tre barn. jag jobbar heltid och H har egen firma och jobbar...jämt!
Så...arbetet stannade av.
Synd!


Julmarknadstraditionen lever dock vidare.
Även om vi har klivit av arrangemanget nu.
Och ponnyridning hör alltid till!


Hantverkare säljer fina saker
och i de gamla bodarna står elever från årskurs 6 och säljer lotter
och hembakat bröd. 


Och det känns väldigt trevligt
att komma dit och bara vara gäst!

Var sak har sin tid...

(Inlägg från tidigare års julmarknader
 här, här och här)

2 kommentarer:

  1. Hantverk gillar jag på julmarknader. Inte en massa plastigt smäck.
    Vilken insats ni gjorde med lokalen. Var sak har sin tid så ni har väl dragit ert strå till stacken.

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Fin tradition ni drog igång! Klokt att ni backat och tar hand om ert och andra tar över. Som sagt - var sak ...
    Ha det fint! Kram

    SvaraRadera