söndag 18 maj 2014

Rabarberfestival


I dag tyckte H att motorcykeln behövde ut och luftas.
Så på med skinnställen i sommarvärmen
och så ut på grusvägarna!

Det var Rabarberfestival i trakten,
och eftersom vi båda är väldigt duktiga på att fika
så svängde vi dit på en kopp te.


Och eftersom det nu var Rabarberfestival,
så serverades såklart allehanda bakverk 
med rabarber som ingrediens!


(Jamen, det här fotot blir nog H bara glad åt
att jag lägger upp här på bloggen.
Eller också inte... :-)

Mums mums!


Man kunde köpa Rabarber,
men det har jag ju gott om hemma
så det blev inget inköp för min del.
Nej, jag måste i stället verkligen se till att göra något
av all den rabarber som nu står där så fin i trädgården.
Saft, kräm, paj och kakor -
ja, jag måste verkligen ta tillvara på all rabarber!


Efter en fika i trevlig miljö
bland höns och får i solskenet
så blev det en liten runda till på det sörmländska landet.
På grusvägar kantade av maskrosor,
blommande rapsfält och en grönska så skir, så skir.

Det har varit en helg med helt underbart väder,
men nu på söndagskvällen regnar det lite.
Vilken tur för mig -
som måste ta itu med strykbrädan...

3 kommentarer:

  1. Hos oss är det min man som har dille på att göra rabarberkräm.
    Jag gör hellre paj. Idag var det premiär för kräm. Mums när den är lite ljummen med corn flakes. Så får man äta snabbt innan det skär sig med mjölken... Rev ur något recept med "rabarberbruschetta" med chevre bl a som lät gott och får testas så småningom.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  2. Låter som en god festival! Här är rabarbern inte klar ännu. Den är alltid så sen här. Måste vara något med jorden. Jag har olika sorter och har haft dem på olika ställen men alltid sen.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Det där låter som ett ställe jag skulle tokgilla. Mums! Linslusen H verkar inte ens märka att du fotar honom på andra bilden. Inte så konstigt kanske. Rabarberfika uppslukar en gärna.

    Du har helt klart nåt att se fram emot med tulpanerna. Framförallt Angelique tycker jag är sååå vackra. Lite minipionkänsla över dem. Tyvärr är de inte så återkommande (iaf inte hos mig) så passa på att njut!

    Kram Tamara

    SvaraRadera