onsdag 1 januari 2014

Har ni läst...?


Jag har haft en trave pocketböcker liggande
på mitt nattduksbord ett bra tag nu,
utan att ha haft ro att läsa.

Livet efter dig
har jag t.o.m. börjat på för ett par månader sedan,
men jag kände inte att den grep tag i mig alls då
så efter ett par kapitel fick den vara.

Tills i måndags kväll.
Då gav jag den en ny chans,
och trots att jag i början tyckte att den var lite banalt skriven
så tvingade jag mig vidare.
Efter hundra sidor var jag fast.
Helt fast.

Jag sträckläste boken med bara några få avbrott,
och i slutet rann tårarna utefter kinderna.

Livet efter dig 
är en kärlekshistoria
där frågan om dödshjälp finns med.
Och återigen tänker jag att det är så lätt att ha ståndpunkter klara för sig,
om än det ena än det andra -
 så länge man inte är direkt inblandad,
så länge man har distans,
så länge det inte personligen berör.

Slutet i boken kan man ha åsikter om,
jag går omkring och tänker på det,
men det var en fin kärlekshistoria.

Någon mer som har läst den?

4 kommentarer:

  1. Den boken var en av de bästa och starkaste jag läste under förra året. Jag bar den med mig länge, inombords alltså. Håller helt med dig om att det är lätt att ha bestämd uppfattning om saker och ting så länge man inte själv är "mitt i det". Gillar sådana böcker som berör mig på det sättet. varvat med lite mer lättlästa gärna.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Älskade den boken. Sååå vacker kärlekshistoria men också mycket tänkvärd. Många tårar blev det i slutet av boken.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Den boken är på min läslista, har läst två böcker av henne och när man väl kommit in i boken går det inte att sluta läsa!
    God fortsättning!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Har också hört att den ska vara superbra, så den står absolut på min måste läsa lista!
    God fortsättning//Helena

    SvaraRadera