onsdag 6 november 2013

Strålande stjärnor och brinnande lågor


Hela dagen har mitt huvud varit fullt 
av strålande stjärnor och apelgrå fålar.
Av brinnande lågor och flätade kronor av strå
och förunderligt blida himlakroppar.

Det blir lätt så
när man börjar dagen med att i skenet av tända ljus
inleda årets Luciakör-träning på skolan.
Och det gör mig glad.


Och jag tänker som jag gjort så många gånger förr,
att musiken kan ha en så stor betydelse i livet.
Och att jag verkligen önskar att alla får hitta sin "musik".
Oavsett vad det nu är.
Bara man hittar sin grej.
Något som kan trösta i sorg
eller förstärka glädje.

Och det viktigaste av allt;
något man mår bra av.

Tror ni inte att det är bland det viktigaste...?
Att hitta sin grej...?

8 kommentarer:

  1. Jag tror det är superviktigt att hitta sin grej...problemet är bara att jag har fler än bara en grej :-)
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Jag tror det är superviktigt att hitta sin grej...problemet är bara att jag har fler än bara en grej :-)
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Åh, du har så rätt AH! Det är så viktigt att hitta och få ha sin egna "musik". Det är så lätt att döma andra och kommentera deras tycke och smak. Dessutom är det ju så härligt att man kan byta sin "musikstil" under livets gång. Otroligt att tiden skenar så fort att det är dags för Luciasångsövningar.
    Ha det så bra! Kram

    SvaraRadera
  4. Absolut är det viktigt att hitta sin grej, det är ju personligheten. Musik är nog något som är en stor del i livet, det händer mycket med mig när jag lyssnar på musik, beroende på vilken stämning jag befinner mig i. Trots att jag är helt omusikalisk och uppvuxen hos föräldrar som var helt ointresserade av musik, men min farfar spelade skivor på sin radiogrammofon och där kunde jag sitta och lyssna nästan en hel dag. Så visst är musik en "grej".
    Ha en fin dag!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  5. Vad mysigt det låter. Med luciasångsövande!

    Under några år har musiken och jag varit "särbos" - jag hade behov av tystnaden. Men nu har vi flyttat ihop igen. För ett tag sedan köpte vi nya högtalare så nu trallas det ofta här igen. Härligt. Kanske ska jag slå till med en luciasång idag :)

    Så fint det är med notpapper runt krukorna. Den idén tänker jag sno...

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  6. Låter underbart, älskar vår fina tradition med lucia.
    Så fint du gjort med notpapperna, nu måste jag leta upp mina.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Så härlig! Här beställde vi notpapper till julens strutar igår:) Mysig tid som ligger framför oss nu!

    SvaraRadera
  8. Jo, så är det nog. VI måste hitta vårt eget. Jag kan inte garanterat bli lycklig och tillfreds med det samma som du eller någon annan. Därför är det så tokigt att säga "Om jag vore som du skulle jag..." Det går aldrig att sätta sig in i hur det är att vara någon annan och det som är rätt för dig är kanske inte det för mig.

    Det börjar krypa sig på en liten advents/julkänsla tror jag minsann.

    Kramar

    SvaraRadera