lördag 2 november 2013

På jakt efter kök...


Hallå hallå!

Här har vi varit på köks-jakt i två dagar.
Ja, för vi har bestämt oss 
för att byta ut köket när vi ändå byter golv.
Stommarna i köket är sedan 1991,
och även om vi fortfarande gillar stilen
så börjar de verkligen ha gjort sitt...

I går var vi i Linköping
och tittade på Ikeas kök.
Helt ok, tyckte vi!

Men för att ha någonting att jämföra med
så åkte vi till Norrköping i dag
och tittade runt på typ alla ställen som säljer kök.


Vi vet ungefär hur vi vill att köket ska se ut,
och som tur är så är vi ganska överens.
Det ska bli mörka bänkskivor
och ett vitt lantligt kök,
helst med skåpluckor som är stängda nedtill
och med en glasvitrin-ruta med spröjs upptill.
Ungefär som i det här Tibro-köket:
(Väldigt fint, men dyyyrt...)


Det här Kvänumköket var också jättefint:


Och det här från Ballingslöv:


Men, som sagt var Ikeas kök helt ok,
kanske lutar det åt det...?


Många beslut att fundera på.
(Och mycket jobb.)

Ni som har gjort om era kök:
Har ni några erfarenheter av olika fabrikat
att dela med er av...?

7 kommentarer:

  1. Vi har ett ikea kök som vi var nöjda med från början men idag ångrar jag att vi inte tig ett vitt, kvalité mässigt har det varit helt ok. Vi köpte svart granit skiva från en annan leverantör och det har vi inte ångrat en skund, dock lika dyrt som köket.. lycka till ser fram emot att få följa er resa.

    Kram <anna

    SvaraRadera
  2. Vi har förälskat oss i just det Ikea-köket som ni tittat på. Den dagen vi gör om, blir det något i just den stilen. =) Lycka till nu med renoveringen, även om den inte var planerad.

    SvaraRadera
  3. Spännande! Så roligt att kika på kök. Vi går också och funderar, har tittat på Ballingslöv och Marbodal. Vi har Marbodal form ek idag, och jag har tröttnat på eken och vill som du ha ett vitt.
    Ikeaköket är också fint, svårt det här.
    Lycka till
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Vi satte in nytt kök för 5-6 år sedan (finns i min blogg) och det är ett IKEA-kök. VI är jättenöjda. Vi valde även vitvarorna, förutom kylskåpet, därifrån. Bänkskivorna är svarta och även de är från IKEA. Ja, ta en titt i bloggen så ser du hur det ser ut.

    Lycka till!

    Kramar

    SvaraRadera
  5. Dottern har Ikea-köket och de är supernöjda, så snyggt och dessutom praktiskt! Själva har vi ett HTH-kök (vet inte ens om HTH finns längre) från sent 70-tal och det byter jag aldrig ut, lika snyggt fortfarande efter så många år, otroligt men sant.
    Ja, det är mycket att tänka på!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  6. Många av stommarna görs på samma fabrik har jag hört=samma kvalitet... Vi har IKEA och är supernöjda trots att vårat utgått! Mät ordentligt bara så allt verkligen passar. Spara lite pengar och köp litet extra lull-lull för dem istället!

    SvaraRadera
  7. Så himla roligt att att planera för nytt kök! Vitt låter som ett bra val tycker jag. Ljust, fint och tidlöst.

    Jag har bytt kök två gånger och valt IKEA båda gångerna. De är prisvärda och istället har jag valt underlimmad ho (ett "måste" enligt mig), dyrare bänkskiva och annorlunda beslag från andra ställen än IKEA. I mitt förra hus, som var gammalt, köpte jag ett kök i björk och målade sen luckorna för hand i vitt eftersom jag inte gillar IKEAs standardvita (tycker den är för gul). Ok, det var lite jobb, men blev riktigt, riktigt snyggt! Det var i den stilen ni är ute efter. Kolla min gamla blogg om du är nyfiken: http://livetpasolsidan.blogg.se/2012/february/snart-klar.html

    I det här köket har vi ljusgrå Virrvarr-bänkskiva i laminat. Laminat är verkligen att rekommendera och det finns ju massor med utförande/kulörer - jag älskar den. Laminat är lättskött jämfört med t.ex. en träskiva som behöver underhållas för att hålla sig snygg (den som säger något annat ljuger ;)).

    Åhh. Jag går igång på kök. Kan skriva hur mycket som helst men får hålla mig. Haha. Vill bara ge några tips som kanske inte alla känner till:
    1. Om det går - gör bänkskivan 700 mm djup istället för standarden på 600 mm. Det gör STOR skillnad.
    2. Om ni inte är en pyttefamilj - välj minst 950 mm i bänkhöjd...
    2. Välj inte en ho med raka hörn, de är snygga, men svåra att hålla rena.
    3. Finns det plats. Försök få in ett skafferi. Finns ingen bättre!
    4. Man kan aldrig ha för många uttag ;)

    Lycka till och hoppas du delar med dig framöver. Spännande!
    Kram Tamara

    SvaraRadera