lördag 28 september 2013

Bäst att tvinga sig...


Just nu tycker jag att det är så roligt
att pyssla inomhus!
Trädgården ligger övergiven
och jag får verkligen, verkligen tvinga mig till
att göra sånt som måste göras där ute.
Sånt som jag vet att jag kommer att gräma mig
om jag inte har gjort när våren kommer.
Som att ta frön från Rosenbönan.
Det kommer jag att vara glad över i vår
att jag faktiskt tog tag i och gjorde!


Och som att gräva ner några vårlökar.
Alltså, jag tycker inte att det är kul
att gräva ner lökar!
Fast jag vet ju att jag varje vår
tänker att jag ska skärpa mig till hösten!
Och inte vara så lat.
Vill ju ha massor av tulpaner och annat på våren!

Ja, jag får verkligen tvinga mig,
men när jag väl tog mig i kragen och gick ut
så fick jag en hel del gjort i trädgården.
Jag klippte gräset
och tömde krukor och klippte ner.

skönt.
Nu kan jag vara inne ett tag 
med gott samvete! :-)

3 kommentarer:

  1. Det där med vårlökar tycker inte jag heller är roligt. Jag har satt pingstliljor i år men inte mer. Tycker aldrig jag hittar någon plats för dem. Men på våren är man glad att man fick det gjort i alla fall.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig , nu vill man krypa in i lugna vrån och koppla av med annat. Jag har redan satt igång maken .

    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. :-) Underbart inlägg!
    Kram Hélena

    SvaraRadera