måndag 15 juli 2013

Gremolata


Ett litet livstecken
så här i semestertider...
Jag är verkligen "away from keaboard" om dagarna.
Vi har alldeles fullt upp med att vara lediga,
och någon datortid att tala om
blir det inte!

Och jag som är van att dokumentera
det mesta genom kameralinsen
låter faktiskt kameran vila.
Känns bra!

Vilka grillkvällar vi har haft nu!
Härom kvällen hade vi gäster och jag gjorde
ett halvhjärtat försök att ändå ta fram kameran för att fota lite.
Men när gästerna väl kommit
så glömdes kameran bort
och det blev bara några foton från
när jag höll på att duka.


Annars hade jag ju kunnat fota ett grill-tillbehör
som vi testade och som verkligen var jättegott;
nämligen Grill Cheese med gremolata.
Men här är i allafall receptet:

2 paket grillost
smör- och rapsolja
1,5 dl hackad persilja
0,5 dl olivolja
rivet skal och saft från en citron
2 pressade vitlöksklyftor
0,5 finhackad röd chili
salt och svartpeppar
50 g grovhackade mandlar

Mixa samman persilja, olja, citron, vitlök och chili.
Smaka av med salt och peppar och låt stå i 20 minuter.
Skär osten i bitar. Stek eller grilla den i smör- och rapsolja ca 4 min.
Vänd några gånger under tiden.
Lägg upp osten på ett fat,
ringla över gremolatan
och toppa med hackad mandel.


Inte nog med att det blev jättegott -
det var vackert också!
Tänk vilka fina bilder det hade blivit om jag bara
hade orkat släpa fram kameran...

Semesterloj...? :-)

2 kommentarer:

  1. Mums, måste testa!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Så fint du dukat!
    Vilket gott recept, det måsta jag prova när vi kommer hem. Är ganska kass på grilltillbehör
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera