måndag 10 juni 2013

Sånt som sköter sig!


Det är skönt med sånt som sköter sig!
Som Hostorna t.ex.
De sköter sig väldigt, väldigt bra, tycker jag!


Hostornas blad är helt fantastiska.
(Och tänk, så olika bladformer det finns bland växter!
Kolla här ovan:
Daglilja, Hosta, Kopparstarr och Buxbom.
Alla så olika!)


Vallmon jag sådde sköter sig finfint!
Och nu börjar man se att den faktiskt ska bli rosa!
Den lipar lite...


Honungsrosen sköter sig alltid bra!
Den har redan lagt sig över hela rosenbågen
som vi byggde förra sommaren!


Irisen jag fick till skänks av grannen
sköter sig fint hos mig!


Strutbräken sköter sig verkligen fint!
De är rekordhöga i år!


Rosenhagtorn.
Sköter sig!


Monster-rabarbern...
Jo då, den sköter sig i allra högsta grad!


Muhlenbeckian som stått inne och har skött sig hela vintern
sköter sig ännu bättre utomhus!


Likaså oxalisen,
som övervintrat i en kruka:

Har man stått i ett kallt, mörkt garage och vissnat ner helt och hållet,
för att sedan snällt börja växa igen när man blir framtagen -
då måste man väl verkligen säga att man sköter sig!

Gillar såna växter!

7 kommentarer:

  1. Mycket som sköter sig...*haha*...alltid skönt när de är lydiga och gör som önskat eller ännu bättre))!

    Härligt att se bilder från din fina trädgård.

    Jag älskar också bladkontraster, det måste inte vara blomrikt, färg och form på bladen är minst lika viktiga, om inte mer!

    Var du inte ute på nån trädgårdssväng i helgen?

    Kram Mariette

    SvaraRadera
  2. Mmmmm, underbart! Men det låter allt som att du också sköter dig bra...du njuuuter!
    Sådant gillas skarpt!
    Ha det gott.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Underbara tacksamma växter som sköter sig själva:).
    Jag gillar sådana mer och mer:). Men vilka gigantiska rabarber du har! Kopparstarr åker in på önskelistan
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Japp, sköta sig ska de göra - växterna. Jag har en blå näva som blommar nu och den lägger sig hit och dit. SÅ kan vi inte ha det. Den ska delas i två och placeras där den har stöd runt sig så den vet sin plats. Japp, så får det bli.

    Kramar

    SvaraRadera
  5. Jag gillar också växter som sköter sig, gillar inte att "dutta" med dem. Vill de inte bo i min trädgård så slipper dem. Då åker de ut, och något annat planteras istället. Men dina verkar sköta sig riktigt bra./ Kram Titti

    SvaraRadera
  6. Just precis så ska det vara, därför hör hostan till en av mina absoluta favoriter. Dessutom har den så vackra blad.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Åååååhhhh, dom som sköter sig älskar man. Jag vill faktiskt bara ha såna.....svårflörtade saker går bort.

    Din revsuga är såå fin. Jag har minsann också satt sån, inspirerad av dig och min lilla svärmor. Har förstått att den är rejält aggresiv.....men sköter sig:).

    Kram

    SvaraRadera