fredag 3 maj 2013

Minnen


Vårlök

Som jag minns min farfar
så var han inte en person som frivilligt tog handen,
så det måste ha varit jag själv som lade min hand i hans.
Jag var sex år, han var klädd i hatt och kavaj och 
vi gick på en promenad i solen.
Vi gick nedåt vedboden där vårlöken växte.
Farfar rökte på sin pipa
och jag plockade stora buketter av vårlök
att ta hem och sätta i en vas.

"Nu är det för rart",
sa farfar.

Det är konstigt hur fragment
av ens barndom kan etsa sig fast i minnet,
och finnas kvar för alltid.

En doft, en känsla, ett ögonblick.
För mig är vårlök för alltid
förknippat med farfar.
Vårlök,
 och uttrycket att
"det är rart".


Ja, det är rart nu.
Det är det verkligen.

Och fredagsblommorna i kväll
är inga köpeblommor,
utan vårblommor
i små buketter.

Små buketter
som framkallar minnen.

De finaste.

7 kommentarer:

  1. Ha en skön helg AH med fina minnen och nya upplevelser! Kram Yvonne

    SvaraRadera
  2. Vilket underbart kärt (eller rart) minne du har. Det är nog bra att tänka på sådant ibland tror jag. Jag har också förmånen att ha många fina minnen av mina mor och farföräldrar. Tacksam.

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Vad fint du skriver! Fint minne.
    Lyckliga du som klarat agapanthusen!! Jag satte ut mina förtidigt i fjol, så kom det en frostknäpp och de dog.
    Jättefint hos dig som alltid.
    Ha en mysig helg.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Jag har läst att doftminnet är det starkaste som finns. Jättefint inlägg som får mig lite rörd. Älskar minnen som dina och jag har märkt att jag minns saker nu när F växer upp. Det är häftigt!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  5. Underbara Du....låter som ren poesi det du skriver!
    Kraaaam

    SvaraRadera
  6. Här har jag fixat med min porslinblomma som blommar så fint just nu. De små blommklasarna satte mamma i mitt hår när jag var liten... Minnen...
    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Vilket fint inlägg...underbara bilder!

    Titti

    SvaraRadera