söndag 7 april 2013

Många idéer. Och lite uppgivenhet.


Jag har en plåt-tavla
 med texten
More Ideas than Time.
Det är precis så det känns!

Just nu har jag tusen biljoner ideer i huvudet.
Det mesta handlar om trädgård, så klart.
Jag har fått så många idéer
från bloggar och tidningar
som jag bara längtar efter att få förverkliga!

(Ja, nu är det ju så
 att jag inte tid att jobba igen...:-)

Det oroar mig faktiskt
att våren är så himla sen i år!
Det kan inte vara bra för växterna
att vara cementerade i stenhård snö och tjäle
när solen skiner och det är en vecka in i april.
Hur kommer de att egentligen,
när snön äntligen smälter?

Och så är jag lite ledsen
för att mina dyra hybridolvon-buskar
som jag planterade i fjol,
hamnade mitt i en snödriva
av snö som rasat ner från taket.
Inte så bra.

Flera grenar har gått av,
och jag hoppas att de går att rädda
överhuvudtaget.
De måste flyttas i så fall.
Det var visst ingen bra placering
precis där snön rasar ner från taket.


I garaget har jag lådvis med utblommade lökar
av pärlhyacint och annat
som jag haft inomhus i vinter.
De ska grävas ner i trädgården sedan.
Jag undrar bara när?
När ska det gå att gräva igen?
Hur ska det med den här våren!?!
Hur ska det gå...

PS: Hur mycket längtar man,
när man går in på You Tube bara för att få 
Å, vad jag längtar efter detta läte...

7 kommentarer:

  1. Känner igen mig i varenda litet ord :-) Är trött på det här nu och vill så få lite värme. Det behöver inte vara mycket bara det är plusgrader dygnet runt.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Vi trädgårdstokar vill gärna vara lediga nu och fram till sommaren:). Och jag börjar ju jobba i morgon efter mina valplediga veckor, hade ju räknat med att få lite mer trädgårdstid, men tji fick jag. Mina rosor ser inte för roliga ut, de har torkat in kraftigt. Borde ha täckt, men då hade jag nästan fått täcka hela rabatter.
    Ha en fin start på veckan.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Vilken bra tavla! Precis så känns det för mig också. Vill mycket, tänker mycket men ja...

    Kram

    SvaraRadera
  4. Du är rolig du! Vi har haft koltrast på fågelbordet hos oss hela vintern, men den har inte låtit så mycket!
    Och det där med att inte jobba - vi måste ta och fixa det på nåt vis... Vet bara inte hur, för det där med miljonvinst på lotto verkar aldrig hända, och inte heller att gifta mig rikt! ;)
    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Jaaa, du, jag har en kasse full med utblommade lökar som jag hade räknat med attf å ner i jorden för längese´n, men icke sa nicke, här är full tjäle även om det nu har varit lite soligt några dagar....så har det ju inte kommit någon värme än.....och vet du vad? Jag satte mig att lyssna igenom hela koltrastfilmen, tänk ändå vad gött när man får höra det ljudet mycket:)
    Ha en skön vecka!
    Krar

    SvaraRadera
  6. De där tankarna känner jag igen! Usch vad trött man är på den här vintern! Underbart med Koltrasten, oj vad man längtar nu!/Kram Titti

    SvaraRadera
  7. Jag har fått höra av en vetenskapsman att denna vintern/våren som är här är förödande för många växter. Barmark och frost är inte bra och nu skiner solen och värmer växterna som inte får nån vätska från jorden. Men ditt olvon kan nog klara sig eftersom det har blivit inbäddad i snö - även om nu grenar har gått av men det överlever säkert.
    Ha det fint i vårsolen!
    Kram Eva

    SvaraRadera