lördag 22 september 2012

Om Lycka


Lördag.
Jag bäddar rent i sovrummet
och lyssnar med ett halvt öra på morgon-tv.
Underbara Peter Le Marc,
vars låtar jag spelade så mycket när jag var yngre,
intervjuas och har så många kloka saker att säga.

Han funderar på vad man ska svara
när någon frågar om man är lycklig...?

"Vad svarar man på det?
Är lycka ett konstant tillstånd?
Ett tillstånd som man jagar och sedan är man där?"

Snarare är det väl så,
menar han,
att lycka är något man kan känna
små korta stunder.
Någon gång då och då.



Det är så sant i mina öron.
Jag tänker att det är
som att zappa mellan olika kanaler
i det mentala registret.
Ibland får man in rätt frekvens
för att känna lycka.
Men så plötsligt
kommer det in störningar på frekvensen,
och en annan känsla tar över.
På en annan våglängd.



Jag tror bestämt att jag måste börja lyssna lite
på Peter Le Marcs texter
 igen...

2 kommentarer:

  1. SÅ fint du har det!

    Lycka? Att känna det små korta stunder håller jag inte med om men visst är det så att man inte befinner sig i total lycka alltid. Tycker ändå att jag känner mig som en lycklig människa över lag. Sen finns det ju stunder som man känner mer total och fullständig lycka och det gör man väl inte alltid. Nu blev det svamligt. Hoppas du förstår hur jag menar. Jag känner mig som en lycklig människa som är ännu mer lycklig då och då.

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Åh, vad du har funderat nu! Peter Le Marc är fin!
    Kram Eva

    SvaraRadera