måndag 9 juli 2012

Honungsört


Inne en snabb sväng,
med målarfärgsstänk lite här och där...

Oj, vad jag målar -
men snart är det klart, staketet,
och det blir fint!

I förrgår kom H & M och barnen förbi och grillade,
och då hade M med sig den här fina buketten,
plockad från hennes egen trädgård.

Jag blev så förtjust i den blåa blomman,
som jag faktiskt aldrig hade sett förut, 
men som jag fick lära mig hette
Honungsört.


Så vacker!
Honungsört är tydligen en s.k. gröngödslingsgröda,
dvs en växt som odlas i första hand för dess
markförbättrande förmåga plus 
att den tillför näring till jorden!
Det är det djupa rotsystemet
som drar upp näring från ett djupare skikt
dit andra växters rötter inte når.
På hösten kan man sedan mylla ned bladmassan
som jordförbättring.


Fast nog skulle jag kunna tänka mig
att odla Honungsört
bara för att den är så vacker i buketter också!

Nu ska jag återgå till målningen
som genomförs till radions "Sommar" i P1.
Perfekt kombination!

3 kommentarer:

  1. Håller med dig - vilken speciell blomma med sina långa spröt.
    Då har jag också lärt mig något nytt i dag. Tack för det!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Så vacker honungsörten är och den är ny även för mig!
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Nu får jag flashbacks! Jag målade vårt staket en sommar medan jag lyssnade på sommar. http://blandrosorochbladloss.blogspot.se/2009/06/hur-manga-spjalor-hinner-man-mala-under.html
    Honungsörten var ny även för mig, så vacker!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera