måndag 14 maj 2012

Trädgårdsglädje


Även de dagar då jag, som i kväll,
är hemma sent,
så måste jag ändå gå ut en sväng i trädgården.

Det slår mig då och då 
att jag är så tacksam 
över detta trädgårdsintresse som drabbade mig
för så där en 14 år sedan...


Jag minns så väl hur jag såg att en kompis till mig
prenumererade på Allt om trädgård
och hur jag tänkte:
"Herregud - hur kan man prenumerera
på en tidning om blommor....!?!"
För mig var det fullständigt obegripligt...

Fast sedan gick det bara något år.
Vi flyttade till hus,
och jag blev själv alldeles uppslukad av trädgård!


Ingenting fanns det i vår trädgård,
men det har bara varit kul
att få forma den efter hand på egen hand.

(Eller - inte helt egen -
Jag har ju faktiskt en man
som sträcker ut en hjälpande hand
och har åsikter och idéer också!)


Det är som att ta en uppfriskande dusch 
att få gå genom trädgården
så här års.
Allt vaknar till liv.
Allt knoppas.
Allt blir som det ska igen.


Och man vet aldrig riktigt hur saker och ting kommer att bli,
men så snyggt det blev med tulpaner 
som sticker upp i lungörten!


Och tänk att tre av mina Agapanthus
nu har en massa blommor på gång!
Äntligen,
efter flera år med bara blad!


Och silversalvian,
som jag fick av pappa förra sommaren!
Så kul det ska bli att se hur den beter sig år två!


Sakta rullar alla  strutbräken upp sig
och står som kobror i anfallsställning...


Och beträffande
  Kaukasisk förgätmigej (t.v.) VS Ormöga (t.h.)
så håller jag nog fortfarande på
Ormögat, men Förgätmigejen knappar in...

Det spelar ingen roll vad man har för intresse,
(ja, så länge det inte är destruktivt på något sätt, förstås...)
bara man har något som man har fastnat för.

Själv är jag tacksam
över glädjen som trädgården skänker mig!

7 kommentarer:

  1. Visst är det en härlig årstid nu när det växer så det knakar
    Härliga bilder
    Ha en skön kväll

    SvaraRadera
  2. Så fint hos dig!! Jag måste också gå en runda i trädgården varje dag nu, annars känns det som man missar något:).
    Ha en fin tisdag.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Kan bara hålla med, trädgården är en glädjekälla. Själv kom jag in 22.30 ikväll efter att ha rensat och planterat...Galen, javisst!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Härligt att ha intressen! Fotografering och trädgård ger mig energi och glädje.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Vad jag skrattade åt dina förklaringsrader. Det är så typiskt att vi faktiskt tycker något och står egentligen för det. Men vi är så sabla rädda för hur vi uppfattas så när vi grubblat en stund verkar det där vi sa eller gjorde inte bra alls. Då går grubblandet över till hur vi ska ställa allting till rätta igen. Och det förfärliga som vi bara måste ställa till rätta - det har ingen annan märkt att det existerade över huvudtaget!

    Visst är det viktigt att känna att man har något man brinner för. Det blir ett andhål och det man längtar efter att göra. Det är precis vad jag säger till våra pojkar också att: välj flickvänner som har egna intressen - låt inte ni bli deras enda. Ni kommer att få det mycket roligare då!
    Kram på dig

    SvaraRadera
  6. Hahah härlig läsning och jag kan väl säga att jag känner igen mig en hel del. Fick igång mitt trädgårdsintresse för 9 år sedan då vi flyttade till huset vi bor i nu. Sen har det bara gått utför....på rätt håll, det blir bara roligare hela tiden'
    Kram Kram Anna

    SvaraRadera