söndag 4 december 2011

En blå stol


"Det är så skönt att slippa snön!"
sa H till mig idag.
"Ge mig snö som ligger djup,
minusgrader och knarr under skorna!"
säger jag och tror knappt att det är jag själv som säger så.
 Egentligen gillar jag ju inte vintern alls,
men när det nu ändå är vinter i almanackan,
så kan det väl få vara frost åtminstone...?

Visst är det skönt att slippa skrapa bilrutor, 
vara rädd för halka och skotta snö...
Men ändå:
Vad är detta?!?
Brunt och grått och murrigt.
Det gör väl ingen människa glad...?
Nä, snön ska ligga vit i december,
(och därefter kan den gärna få smälta bort.)


Svältfödd på vackra färger
blev jag i allafall lite glad över den här stolen
som stod vid entrén till en julmarknad i går.
En blå färg att bli glad av.
Själva julmarknaden gick vi bara snabbt igenom.
Det är svårt att hitta 
den rätta julkänslan i det här vädret.

Så.
Nu har jag gnällt färdigt. :)

4 kommentarer:

  1. Har läst ikapp dina sista tre inlägg och bara ler :-) Det är ju något speciellt med julkalendern och adventskalender. Tänk att det kommer en ålder när det inte är så spännande :-)

    Du är så sanslöst duktig som har jobbat med extra kilona, eller jobbat bort. Ser ju hur pigg ut som helst, inte en dag över 35, vuxenjacka eller inte :-)

    Vill du ha bort det gula ur bilderna prova att köra dem i picasa med kontrast eller färger. Jag brukar gilla den gula tonen fast det är klart, det beror ju på hur man vill att bilden ska vara. Snyggt är det i alla fall. Håller med dig om december, börjar kännas lite märkligt med en sån mild vinter.

    Ha en underbar 2:a advent!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Fast jag är så nöjd, så nöjd. Visst är vissa dagar så gråa att man nästan blir deprimerad men då tänder vi ljus och myser in oss inomhus.
    Jag är skraj för att köra bil i snöväder därför vill jag ha så mycket som möjligt med julen fixat innan snön kommer. Chelsie har sin matspann fylld med torrfoder för tre månader framåt, alla lager med tandkräm, tvättmedel och annat är också påfyllda så om-uti-ifall-att vi skulle bli insnöade så klarar vi oss. Så knäpp är jag!

    Den blåa stolen lyser verkligen upp och i år har jag en hel del röda ljus också istället för de vanliga vita och i år tycker jag om dem - kanske för att de också lyser upp lite mer i dessa gråa tider!

    Fast till den 22/23:e dec DÅ kan snön gärna få börja singla ner för min del också.
    Ha en bra vecka
    Kramar Monica

    SvaraRadera
  3. För min del får snön gärna hålla sig borta ett tag till....den kan komma till jul och så försvinna när skolan börjar feter jullovet.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  4. Och jag som är lycklig så länge vi inte har snö och kyla! Och i skogen är det så härligt nu, man hittar mycket pynt att plocka hem.
    Kram Eva

    SvaraRadera