måndag 8 augusti 2011

Sista veckan...



Min sista semestervecka är här.
Det är onekligen med blandade känslor.
Jag kan längta lite efter lite mer ordning och reda.
Tider att passa, mina läderstövlar, stickade koftor
och stora tekoppar.
Å andra sidan så njuter jag så otroligt av att vara ledig,
att jag inte vill att det ska ta slut.

Jag kan verkligen inte förstå när jag hör folk säga
att de blir rastlösa och inte vet vad de ska göra 
när de varit lediga en längre tid.
Jag har verkligen alltid någonting som jag vill göra.

(Vill eller måste, kanske ska tilläggas...:-)



Och det där om att:
"Det är mycket av sommaren kvar än!
Den är inte slut för att man börjar jobba!"
är bara kvalificerat skitsnack för mig!

I och med att jag börjar jobba,
så går jag in i en helt ny fas i tillvaron.
Jag vet ju hur det blir...
Ibland går det många dagar innan jag ens hinner ut 
i min trädgård efter jobbet.
Så mycket annat tar ju vid.
Möten, barnens läxor och träningar, 
att fixa med idrottskläder och matsäckar.
Och bara att hinna sköta hemmet...

Jamen, ni vet ju hur det är...




Och jag säger inte att det är dåligt...
Jag säger bara att det blir höst med en gång nästa vecka!

Men jag börjar bli förberedd nu.
Gör höstplanteringar och bunkrar upp med
gympaskor och stift till stiftpennor.
Kollar över barnens skolväskor och börjar
flytta över anteckningar till det blivande läsårets almanacka.
(Och som ni ser på bilderna som jag fotade i dag, 
så har jag börjat höstplantera lite också, 
i takt med att tomaterna mognar i växthuset...)

Men än är det sommar!
Ännu en vecka till.
Och jag njuter av en hel veckas sovmorgnar
och härliga, fria kvällar!
Så det så!

5 kommentarer:

  1. Har kikat runt lite! Fina bilder, jag är jämt insnöad på lila!/Hälsningar Christina

    SvaraRadera
  2. Förstår dina känslor. Jag gillar verkligen hösten, varma tröjor, tända ljus och mys. Den höga luften och vackra färgerna. Men det är också tillbaka till vardagen med all stress och vardagspyssel med tider som ska passas och barn som ska hämtas och lämnas osv. Man får försöka hitta sätt att hålla kvar sommaren och semesterlugnet i sig och sin vardag. Njuta av stunderna i höstträdgården även om de inte blir lika långa och varje dag.

    Fina bilder du visar. Bollkryss ska jag också ta och köpa!

    Hälsar Åsa

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  3. Så jag känner igen mig! Varje höst lovar jag mig själv att ta mig tid att vara ute och inte släppa allt det underbara i trädgården... Jobbet börjar och vips så är man i en annan värld!
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  4. Hej AnnaHelena,
    Jag har hittat till dig via Monicas Vilda Tankar och jag har varit här några gånger och "tjuvkikat lite" men aldrig kommenterat men nu tänkte jag passa på.
    Jag blir inspirerad av alla dina vackra bilder.

    Hösten kommer så fort men jag tycker om årstids skiftningarna. Så länge barnen inte har börjat skolan är det fortfarande lite semester känsla och jag tar dagen lite som den kommer.

    Tack för en bra blogg.
    //Carina

    SvaraRadera
  5. Dina bilder har en "eftersommartouch" både sommar & höst och faktiskt börjar jag också bli sugen på ordning och kjol & läderstövlar!
    Det bästa är när man längtar till nästa årstid för då är man ju färdig med den som är och det känns bra.
    Så duktig du varit som lyckats med din föresats att krympa några kilo.
    Själv brukar jag lyckas också med hjälp av mycket vattenmelon och keso men denna sommaren när jag inte visat mig så mycket i bikini har inte behovet pockat på så inte ett skvatt har hänt på vågen. Mina 3 välmående kilo sitter där de sitter. Får väl se när ordning och rutiner är tillbaks igen i stället!!!

    Några dagar till har jag också att ta det lugnt på men sen börjar vår verksamhet i lugn takt så jag är rätt lugn inför jobbstarten och håller sommar så länge det är sommar. Kvällarna finns ju kvar och de kan vara härliga ett bra tag till.
    Sköt om dig stor kram //Monica

    SvaraRadera