onsdag 10 augusti 2011

"Saft och bullaaar!!!"




Alla som är perfekta mammor räcker upp en haaaand!!!

Ja, nu kan jag ju inte se er,
men en inte allför vågad gissning
 är att det är rätt glest med händer i luften...

Det dåliga mamma-samvetet är där och gnager allt som oftast.
Den där känslan att man alltid borde mer än vad man gör...
Trots alla goda intensioner och handlingar
så finns där ändå känslan ibland.

Sällan känner man väl sig som en så duktig mamma
som när man bakar bullar?
Bullbaksmamman har ju blivit själva sinnesbilden,
 för den där mamman man så gärna skulle vilja vara...

Det ligger en symbolik i det där med mammor 
och matlagning/bakning, tror jag.
Som en sorts instinkt,
något som ligger i själva huvuduppdraget man har
som förälder, att föda upp sina barn.


Ja, för man vill ju så gärna stå där på trappan,
iklädd ett mjöligt förkläde och ett leende
och ropa in barnen på
-"Saft och nybakade bullaaaar!"

Man basunerar liksom inte riktigt lika högt ut på gatan
att det är korv med bröd som står på menyn,
när man stressad efter en lång arbetsdag klipper upp
ett paket kumlakorv och slänger i stekpannan...

Så när man väl bakar sina kanelbullar,
känner man sig så stolt och moderlig att man
måste fota skapelserna och lägga ut 
på bloggen som bevis...


Fast till mitt försvar måste jag tillägga 
att mina barn inte är några fikamänniskor.
De äter inte tårta,
och är måttligt förtjusta i bullar och kakor.

Däremot gillar de korv...:-)

Vilken tur för mig!

PS: Ett uttryck som jag älskar är "Good Enough"
Jag lyssnade en gång på Elizabeth Gummesson på tv.
Apropå att vi vill att allt ska vara perfekt:
Kroppen, barnen, jobbet, hemmet,
så säger hon att det räcker med
Good Enough!

Är inte det härligt befriande!?!

3 kommentarer:

  1. Vilket underbart inlägg!!!!! Så sant det räcker verkligen, en bra tankeställare. Kram Johanna

    SvaraRadera
  2. Ja, ibland kan det vara roligt att baka!!! Men Findus har också goda kanelbullar!!/Christina

    SvaraRadera
  3. Vi är en äkta korvfamilj fast det är klart vi älskar kanelbullar också :-) Tur för oss så har vi världens godaste kanelbullar på kaffestugan fem minuter bort. Underbart inlägg och härliga bilder.
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera