onsdag 27 juli 2011

Friterade liljor


Kan man äta den här...?

Jag var tjugo år och på tågluff med bästa kompisen.
Allt hände på den resan.
Vi åkte limousine i Monte Carlo, vi åt lunch med nunnorna
i deras privata våning inne i Vatikanstaten,
vi åkte motorcykel med ett gäng i Cannes,
vi dansade "små grodorna" i en italiensk sommarstuga
uppe i Monte Rosa-bergen på midsommarafton,
och vi tog båten till
 underbara Capri.

På Capri blev vi också bjudna på denna specialité:
Friterade Dagliljor!
Har ni smakat!?!

Jag har inte gjort det, varken förr eller senare,
men vad jag minns så smakade det gott,
och i min trädgård har jag dagliljor på många ställen,
så man kanske skulle testa igen...?


Framför växthuset är det just nu en färgexplosion av
lila kransveronica, cerisa dahlior och laxrosa dagliljor.
Det väller och det måste bindas upp här och där,
och det flockas bin och fjärilar runt
kransveronican.

Och äntligen känns det som att sommaren är tillbaka igen,
efter några "höstlika" dagar med en rå luft.

Den är så välkommen!

4 kommentarer:

  1. Så underbart vackra bilder! Har aldrig smakat friterade liljor men har sett det vid några tillfällen. Om du provar måste du berätta hur du gör och hur det smakar.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Vilken resa er tågluff blev - minne för livet.
    Min tågluff blev också minnesvärd men jag skulle gärna följt med på din också.
    Liljor har jag mig veterligen aldrig smakat men det hade varit kul att testa. Det finns ju många blommor som går att äta - kanske inte så mättande men originellt!

    Kram Monica

    SvaraRadera
  3. Så skönt att värmen kom tillbaka. Vi har nu 23,7 grader halv tio på kvällen!
    Vilken djungel av blommor du har utanför växthuset!

    Ha det så skönt!
    Agneta

    SvaraRadera
  4. Friterade dagliljor låter ju - spännande ;-)
    Så härligt det ser ut med växthuset inbäddat i grönska. Ljuvligt!

    Trevlig blogg du har. Jag kommer gärna tillbaka!

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera