onsdag 9 mars 2011

Måttfullhet


Vad gör man en regnig onsdag
när mannen jobbar och ett av barnen har ont i halsen?
Tänder en brasa och dricker lite te, såklart.

När det gäller te är jag inte måttfull!
I loooove it!
Koppen jag dricker när jag kommer till jobbet 7.45
är oftast min tredje för dagen.
Och sen brukar det bli lika många till under dagen,
och så någon kopp på kvällen förstås.
En kopp som sällskap vid strykbrädan eller vid datorn
eller vid tv:n, eller vid skrivbordet...
Vilken tur för mig att te inte innehåller några kalorier!


Måttfullhet är kanske inte mitt signum överhuvudtaget.
Ja, ni ser ju i den överbelamrade tehyllan...
 - en kopp för varje tillfälle...?


Nä, jag är inte måttfull med mina muggar heller.
"Temuggar och svarta kläder kan jag aldrig få
för mycket av."  är min devis...
Och bor det en teälskare i huset så kan det väl få synas
att det gör det?


Coola, grymma Ernst Kirchsteiger säger så här:
"Inred för dem du älskar och bry dig inte om vad andra tycker."
Han pratar sedan om att inte känna sig som en skådespelare i
sitt eget hem, med scenografi som inte har med en själv att göra.

Jag gillar det han säger!
Visst är personliga hem, med spår överallt
av dem som bor där,
både betydligt mer intressanta och trivsamma
än konceptuella hem där allt liv är bortstädat?

Så jag skäms inte över min överfulla kökshylla som säger:
"Här bor någon som måste gilla te. En masse..."


6 kommentarer:

  1. Haha, jag känner så väl igen mig:)
    Här går det många kannor te om dagen, däremot är jag väldigt enformig och kör oftast med samma te.
    Är också glad för att det ät kalorifritt, problemet med te drickandet är bara det att man måste springa på toaletten så ofta, hihi:)
    Ibland hinner jag knappt köra till jobb efter morgonens kanna:)
    Supersnygga temuggar!!

    SvaraRadera
  2. Här har du en till tealover :-) Många sorter behöver man absolut ha för olika dagar, olika humör och ja, bara för att variera sig.... Själv har jag snöat in mig totalt på gröna teer och dricker bara såna. Ibland blir det rött också. Har faktiskt fått hela familjen att dricka grönt..... Men du dricker inte kaffe då också?! För det gör jag..... Teet är på morgonen och kvällen. Däremellan är det kaffe som gäller.....

    Läckra tekoppar har du också!!!

    Vad gullig du är förresten - tack för din snälla hälsning hos mig!

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  3. Ernst gillar vi, han får oftast till det exakt så hemtrevligt som man vill ha det. Det måste finnas saker att fästa blicken på för att det skall bli trivsamt. Är det alldeles för avskalat så vet jag inte riktigt var jag skall titta.
    Dina hyllor med muggar gör mig sugen på att prova dem - en mugg för varje humör? Och det finns många humör!
    Te dricker jag gärna men inte med en sån frekvens som du.
    Mitt morgonkaffe är däremot heligt sen på kvällen tar jag gärna te.
    Har sett att många dricker det här som heter Kusmi te, är det en te-sort eller bara ett märke?

    Att sitta framför brasan med en god kopp te denna regniga och snöiga dag låter inte dumt alls.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag visste det! Ernst har varit hos mig antagligen - för det ligger ju saker överallt! Personliga saker, så vi ser vem som bor här... ;)
    Tycker om dig - och te. Efter min Sydafrikavistelse är jag dock rätt insnöad på rött te. Men det finns ju i så många smaker nu.
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  5. The blog is very good!
    Congratulations!
    http://nelsonsouzza.blogspot.com
    Have a nice evening!

    SvaraRadera
  6. Temuggar... visst var det så att du fick ganska många av den varan när du fyllde 20. Vurmen för muggar kvarstår alltså, kan jag se. / Lena

    SvaraRadera