måndag 21 februari 2011

Kryddor och ärtskott


Färska kryddor har jag nästan alltid i köket.
Och kanske inte mest för matlagningens skull,
utan för att jag tycker att det är så vackert
och doftar så gott.


Särskilt en dag som denna,
då snöflingorna, stora som lapphandskar,
dalar ned utanför fönstret i det redan alltför vita landskapet.

Och även om det börjar kännas som i slutet av graviditeterna,
ni vet, när man börjar misströsta och befarar att det
aaaaldrig ska bli ett slut på tillståndet -
så väljer jag att ignorera det där jobbiga vita
utanför mitt köksfönster.


Jag bakar en god chokladkaka istället,
doftar på mina kryddväxter
och lägger små ärtor i blöt, för att få
fräscha, goda ärtskott
så småningom.

Och då känns det nästan
som om våren snart är här!

4 kommentarer:

  1. Härligt lagom sportlovspyssel med bakning och lite filosoferande.
    Det har snöat här också men storleken har mer varit knappnålshuvudsstorlek.
    Kram på dig

    SvaraRadera
  2. Är det vanliga gula ärtor du lägger i blöt?
    Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Brukar också ha färska ktyddor i köket. Är både vackert och som du skriver, doften är underbar.
    Vad är det för ärtor du lagt i vattenglaset? Hoppas på en uppföljning. =)

    SvaraRadera
  4. Tror jag ska införskaffa lite färska kryddor.
    Behöver något fräscht att titta på i köket.
    Undrar också om det vanliga torkade ärtor du lagt i blöt?
    Ha en fortsatt härlig vecka!
    Camilla

    SvaraRadera